پرفروش ترین برندهای بازار موبایل در سال 2023

پرفروش ترین برندهای بازار موبایل در سال 2023

آخر سال میلادیه و آمار و ارقام بیداد میکنه؛ توی این مقاله میخوایم راجع به سهم بازار برندهای مختلف توی بازار و پرفروش ترین برندهای بازار موبایل توی سال ۲۰۲۳ صحبت کنیم و ببینیم که رقابت بین چه برندهایی و با چه میزان سهم بازاری بوده و اینکه کدومشون فروشنده بهتری بودن. همراه موبونیوز باشین تا رقابت جنجالی بین برندهای مختلف داشته باشیم و ببینیم هر کدوم تو بازار جهانی چند مرده حلاج بودند.

 

بحران تراشه ها؛ دلیل اصلی افت سهم پرفروش ترین برندهای بازار موبایل

یه اتفاقی توی دو سه سال گذشته افتاده که احتمالا توی اخبار تکنولوژی راجع بهش شنیدین و مربوط به کمبود پردازنده هست و میگه که کمپانی های تولید کننده پردازنده و چیپست های مختلف به مشکل خوردن و یه بحران توی تهیه پردازنده و چیپست ایجاد شده. اگه یادتون باشه، سامسونگ روند تولید گوشی S21 FE رو چندین بار عقب انداخت و اصلا S22 FE رو تولید نکرد تا S23 FE بیاد و این موضوع هم به خاطر کمبود چیپست و پردازنده توی بازار بود. همین قضیه، تو بحران کرونا شدیدتر شد چون توی این زمان، اکثر شرکت ها تعطیل شدند؛ تعدیل نیرو داشتن و کلا بحران تراشه چیزی بود که همه شرکت ها رو درگیر خودش کرده بود.
البته بخشی از این اتفاق هم برمیگرده به داستان بازی آمریکا که میخواست یه جوری سعی بکنه اون چیزی که از چین و تایوان میخواد بگیره رو کمتر کنه و بیاره سمت خاک خودش که تو این مورد، تراشه های اسنپدراگون رو هم شامل میشد. کلا کرونا یکی از عوامل کمبود تراشه تو بازار بود؛ جنگ نرم بین آمریکا و چین توی بخش پردازنده و تولید هم یه بخشیش بود. یه بخش دیگه هم به خاطر مشکلات سوخت بود که کمپانی ها نمیتونستن دائم اون رفت و آمدشون به جاهایی که نیاز دارند رو داشته باشن.
همین قضیه یه اتفاق جذاب رو توی لیست پرفروش ترین برندهای بازار گوشی موبایل رقم زده. از سه ماه سوم سال ۲۰۲۱ که این داستانها وجود داشت؛ فروش گوشی ها کلا تو جهان کم شد. بر اساس آمار سال کانالیس (canalys) در مورد پرفروش ترین برندهای بازار موبایل که به صورت بازه های سه ماهه منتشر میشه؛ از اواسط سال ۲۰۲۱ آمار فروش گوشی ها از برندها و کمپانی های مختلف پایین اومد و هر چقدر هم کمپانی ها تلاش کردن، نتونستن شرایط رو به حالت قبل برگردونن. حالا بعد از ۲ سال، توی سه ماه سوم سال ۲۰۲۳ تازه بازار موبایل تونسته به نقطه قبلی خودش توی سه ماه سوم ۲۰۲۱ برسه؛ یعنی یه نقطه نزولی سنگین داشته که کمپانی ها بعد از تلاش زیاد تازه به موقعیت ۲ سال پیش خودشون رسیدن و هیچ رشدی هم در کار نبوده!
اینکه کمپانی ها توی این ۲ سال به زور خودشون رو بالا کشیدن و افت و خیز زیادی داشتن رو میشه کاملا توی نمودار پرفروش ترین برندهای بازار موبایل ببینیم و متوجه میشیم که آمار موفقیت فروش گوشی های هوشمند توی دو سال اخیر هیچ افزایشی نداشته و تازه به ثبات رسیده و به نظرم قرار هم نیست که افزایشی داشته باشه. دلیلش هم اینه که کمپانی ها اخیرا آپدیت های ۴ تا ۵ ساله میدن؛ یعنی اوایل، گوشی های اندروید خیلی زودتر از دسترس خارج میشد و بعد از ۱ تا ۲ سال، دیگه باید گوشیتون رو عوض میکردین و اون کسایی هم که گوشی رو نگه میداشتن، یه کم اذیت میشدن؛ اما الان کمپانی ها برای گوشی های میان رده و پرچمدارشون آپدیت های نرم افزاری طولانی ۴ سال تا ۶ سال ارائه میکنن و همین موضوع، این بالا و پایین شدن جایگاه کمپانی های تولید کننده گوشی هوشمند رو توی لیست پرفروش ترین برندهای بازار موبایل رو به خوبی توجیه می کنه.
وقتی یه دستگاهی آپدیت های نرم افزاری جدید رو دریافت میکنه؛ احتمالا سخت افزارش هم توانایی ساپورت از این آپدیت رو داره و گرنه اگه نتونه ساپورت کنه کمپانی نمیاد خودش رو بد نام کنه که آپدیت بده ولی پردازنده پشتیبانی نکنه. یه چند سالیه اتفاقی که ما دچارش شده بودیم؛ این بود که، آیا قدرت سخت افزار متناسب با قدرت نرم افزار هست؟ یا آیا نرم افزار از تمام قدرت سخت افزار استفاده میکنه؟ یه زمانی مثلا خبرها رو میدیدیم و توش این موضوع بود که چون اپل از سخت افزارش بهتر استفاده میکنه و نهایت توانش رو میکشه؛ به همین دلیل هم دستگاه هاش خوبه و هر ساله اپدیت میگیره که الان به نظرم این توازن داره روی همه برندها رعایت میشه و خوب در نظر بگیرین بالاخره توی این سال ها گوشی های زیادی توی بازار وارد شده و بازار یه جورایی اشباع شده؛ به همین دلیل، دیگه الان با اون سرعت قبلی گوشی ها تغییر نمیکنن که همش هم به این قضیه آپدیت های نرم افزاری طولانی برمیگرده.

 

پرفروش ترین برندهای بازار موبایل در سال 2023

خوب از این موضوع که بگذریم، میرسیم به پرفروش ترین برندهای بازار موبایل و تغییراتشون توی دو سال گذشته و سه ماه سوم سال ۲۰۲۳. همونطور که توی نمودار پرفروش ترین برندهای بازار موبایل سایت کانالیس میبینین، سامسونگ و اپل همیشه رنک (جایگاه) یک و دو رو داشتند. یه سری موقع ها که غالبا سامسونگ بوده، به عنوان بهترین فروشنده یا فروشنده با بیشترین آمار، توی مقام اول قرار گرفته. از اون طرف، اپل توی دو سه تا جا تونسته ردش کن؛ اما الان همچنان پایین تر از سامسونگ قرار داره.

پرفروش ترین برندهای بازار موبایل در سال 2023پرفروش ترین برندهای بازار موبایل در سال 2023
یه نکته جذابی که توی این قضیه وجود داره؛ حضوره اوپو هست که توی چهارتای اول لیست پرفروش ترین برندهای بازار موبایل توی سال ۲۰۲۳ هست و از اون طرف هم، حضور برند تازه وارد جدید ترنشن (Transsion) در جایگاه پنجم. برند ترنشن، کمپانی مادر چند تا برند هست که معروف ترین اون ها، برندهای اینفینیکس و تکنو هستن. الان پنج تای اول این لیست، پنج تا فروشنده اصلی بازار موبایل هستن و جالبه که برند ترنشن که توی این لیست هست؛ تمرکزش بیشتر تو بازار آفریقاست و زیاد جای دیگه فعال نیست؛ حتی برند های تکنو، اپو و اینفینیکس هم یه مدتی تو بازار ایران بودن ولی به دلیل استقبال کم مردم، زیاد دووم نیاوردن.
گوشی های اینفینیکس و تکنو، به نسبت شیائومی و اوپو فوق العاده ارزون قیمت تر هستن و بالاخره یه جورایی کار راه بنداز بودن ولی خوب ازشون استقبال چندانی نشد. از لحاظ آمار درصدی هم اتفاق باحالی که افتاده اینه که، سهم بازار گوشی های ترنشن توی لیست پرفروش ترین برندهای بازار موبایل سه ماه سوم سال ۲۰۲۱، حدود ۶ درصد بوده و توی سه ماه سوم ۲۰۲۳ به ۹ درصد رسیده که با توجه به اشباع بودن بازار، واقعا جهش قابل توجهی داشته. توی تغییراتی که توی بازار اتفاق افتاده؛ سهم بازار ترنشن ۳ درصد افزایش پیدا کرده ولی از اونور سامسونگ افت ۲ درصدی رو توی آمارش توی لیست پرفروش ترین برندهای بازار موبایل تجربه کرده. آمار کانتر پوینت (Counterpoint) که اطلاعات و آمارش رو از خود کاربران میگیره، توی این مورد میتونه یک کم قابل استنادتر باشه؛ توی کانتر پوینت، سامسونگ از سه ماه چهارم سال ۲۰۲۱ که سهمش توی بازار ۱۹ درصد بود؛ خیلی سعی کرد که یه افزایشی توی سهمش از بازار داشته باشه و تنها بازه زمانی خوبی که تونست سپری کنه؛ همین سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ هست که سهم بازارش به ۲۳ درصد رسید و این رشد فروش رو دوباره توی سه ماه اول سال ۲۰۲۳ تجربه کرد و مجددا ۲۲ درصد از سهم بازار رو به خودش اختصاص داد.
دلیل این اتفاق اینه که توی اون مقطع؛ گوشی جدید پرچمدار خودش یعنی S23 رو به بازار عرضه کرد که همراه گوشی های میان رده سری A توی این بازه زمانی معرفی و به بازار عرضه میشن؛ به همین دلیل هم توی سه ماه اول سال میلادی سهم بازار سامسونگ بین بقیه کمپانی ها توی رده بندی پرفروش ترین برندهای بازار موبایل بالاتر میره. با اینکه سامسونگ رو خیلی راجع بهش صحبت کردیم؛ توی سال های گذشته همیشه توی مقام اول بوده و هست. ۲۰ درصد سهم بازار، عدد قابل توجهی هست که پشت سرش هم اپل با ۱۶ درصد، توی جایگاه دوم قرار گرفته. اینا اطلاعاتی هستن که تا پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ ارائه شده و احتمالا این لیست و آمارها توی سه ماه اول سال ۲۰۲۴ یه تغییراتی پیدا کنن.
توی اوایل ۲۰۲۴، احتمالا سهم آیفون یه ذره بالاتر بیاد؛ اما با توجه به گندی که اخیرا زده بعید میدونم. پشت بند اپل، اوپو و شیائومی رو داریم؛ اوپو و شیائومی مشترکا با هم ۱۴ درصد از سهم فروش بازار رو به خودشون اختصاص دادن. به نظرم اینکه اوپو رو توی لیست پرفروش ترین برندهای بازار موبایل، بالاتر از شیائومی گذاشتن به دلیل توجه ویژه به این برند هست چون زمان زیادی نیست که توی بازار جا افتاده؛ البته یه مقداری هم میشه گفت که عدد و رقم هاش رو رند کردن ولی اینجا اوپو هم حضور قابل توجهی رو توی بازار فروش داره.
جذابیت این لیست پرفروش ترین برندهای بازار موبایل اینجاست که هم اوپو و هم ویوو توی این لیست هستن و جفتشون هم مال بی بی کی (BBK Electronics) هست؛ یعنی بی بی کی سر جمع ۲۱ درصد از سهم بازار فروش رو فقط با همین دو تا برند داشته که تازه وان پلاس هم که زیر مجموعه این کمپانی هست، توی این لیست قرار نگرفته. یعنی بی بی کی بزرگترین کمپانی تولید کننده موبایل هست که اینا زیر مجموعه هاش هستن؛ اوپو، و برند ویو جمعا ۲۱ درصد، وان پلاس هم ۱ تا ۲ درصد داشته باشه و در مجموع میتونه جای سامسونگ توی مقام اول رو قرار بگیره.
توی بازار چین نهایتا هر برندی بیاد توی همون چین هم بفروشه؛ یا چین یا مثلا یه اتوبوس بار کنید برید هند چون مرزاشون با هم یکیه، برای کل دنیا بسه؛ توی کامنتا برامون بنویسن از چه برندی استفاده میکنن تا یه آمارسنجی انجام بدیم. به نظرتون تا کی میتونه همچنین فرمولی ادامه پیدا کنه؛ پایان بازی اسمارت فون ها کجاست؟ الان چند ساله که سامسونگ یک هست، اپل دوم، شیائومی سوم، هواووی بود که کلا از هم پاشید رفت کنار و حالا به جاش مثلا اوپو و ویو اومده که این پایین لیست پرفروش ترین برندهای بازار موبایل با هم میجنگن و ۲۹ درصد دیگه سهم بازار هم که برای بقیه برند های دیگه مثل تکنو و اینفینیکس میذارن.

 

جمع بندی

حالا به نظرتون تهش به کجا میرسه؛ آخه مثلا یه برندی مثل ناتینگ میتونه سهم بازار رو بگیره، اپل میتونه سهم بازار سامسونگ رو بگیره؟ نمیتونن دیگه، اینا هر کدوم یه دنیای مجزا هستن؛ شاید بازی بین اپل و سامسونگ یه کم با هم جابجا بشه؛ چون فقط کافیه که یکیشون یک سال خطا بکنه. اتفاقا جفتشون هم توی کارنامه اشون این قضیه هست؛ مثلا سامسونگ با نوت ۷ همچنین اتفاقی براش افتاد؛ فرض کن یه S24 یا مثلا نسل آینده یکیشون به مشکل بخوره؛ به راحتی سهمشون جابجا میشه.
به نظر من، مسئله همین ورود برندهای جدید هست که به نظرم اینقدر بازارش داره بسته میشه که نهایتا به همون اعلام یک درصد و مثلا یه آمار صد هزار تایی برسه. چی میشه دیگه یعنی تهش چیه؛ میریم سراغ گجت های پوشیدنی یا نه؟ به نظرتون تا چند سال میتونیم همچین آمارهایی رو درباره گوشی ها و پرفروش ترین برندهای بازار موبایل بگیم؟ چند سال دیگه منسوخ میشه این قضیه؟ نه برای کل جهان ولی دکمه اش کم کم میخوره. نظر شما چیه؟

اتاق خبر سیلور شاپ

منبع: https://mobo.news/best-selling-mobile-brands-in-2023/

.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.