سازنده آنتیویروس مشهور Avast به اتهام فروش اطلاعات مربوط به وبگردی کاربران به تبلیغ کنندگان 16.5 میلیون دلار جریمه شد. در حالی Avast مرتکب این اقدام میشود که این کمپانی امنیتی همواره ادعا میکرد از کاربران خود در برابر ردیابی آنلاین محافظت میکند.
شکایت کمیسیون فدرال تجارت ایالات متحده آمریکا (به اختصار:FTC) علیه آواست دست کم مربوط به بازی زمانی 2014 تا 2020 است که این کمپانی اقدام به جمع آوری اطلاعات مرورگر کاربران خود از طریق افزونه کرده است. این اطلاعات شامل جستجوها و صفحات بازدید شده میشود که از آن برای استخراج اطلاعات خصوصی چون باورهای مذهبی، نگرانیهای سلامتی، گرایش سیاسی، موقعیت مکانی، وضعیت مالی و نظیر آنها استفاده میشده است.
فروش اطلاعات وب گردی شما توسط Avast
بر اساس شکایت مطرح شده علیه آواست، این کمپانی اقدام به جمع آوری و نگه داری اطلاعات میکرده است که در نهایت آنها را به بیش از 100 خریدار فروخته است. Google ،Yelp ،Microsoft ،Home Depot ،Pepsi و McKinsey جزو مشتریان این اطلاعات بودهاند و سازنده آنتیویروس رایگان Avast از این طریق دهها میلیون دلار به جیب زده است.
در حالی که آواست همواره ادعا میکرد آنتی ویروس این کمپانی مانع از جمع آوری اطلاعات کاربران حین وبگردی میشود، حالا می دانیم خود این کمپانی مشغول جمع آوری اطلاعات کاربران بوده است.
طبق ادعای کمیسیون فدرال تجارت ایالات متحده آمریکا که در نهایت به محکومیت Avast انجامید، این کمپانی شناسههای منحصر به فرد کاربران، نوع دستگاه و مرورگر، شهر، استان و کشور کاربر را به همراه برچسبهای زمانی دقیق فروخته که برای شناسایی هویت کاربران کافی بوده است. هرچند این اطلاعات مستقیماً هویت کاربران را لو نمیدهد، اما برای شناسایی دوباره آنها و نمایش تبلیغات هدفمند کافی بوده است.
در زمان طرح شکایت Avast بیش از 430 میلیون کاربر فعال در سراسر دنیا داشته است و گفته میشود اطلاعات بیش از 100 میلیون کاربر جمع آوری شده بود.
خوشبختانه FTC آواست را از فروش و استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از وب گردی کاربران منع کرده است و باید تمامی اطلاعات جمع آوری شده پیشین را هم نابود کند.
بد نیست اشاره کنیم Avast در سال 2022 میلادی توسط NortonLifeLock خریداری شد و یک کمپانی مادر به نام Gen Digital به وجود آمد. این کمپانی مالک AVG ،Avira و CCleaner است. آواست یک شرکت امنیتی مستقر در جمهوری چک است.