نتفلیکس یکی از شرکتهای پیشتاز در حوزه کاری خود است و محبوبیت بسیار زیادی دارد. این شرکت محتوای استریمشده را یا میخرد یا خودش تولید میکند. حتی در برخی از منابع بهعنوان محبوبترین سرویس استریم ویدیو معرفی شده است.
همچنین این شرکت یکی از بزرگترین استودیوهای فیلمسازی جهان است. فیلمها و سریالهای ساخت این استودیو توانستهاند دهها بار نامزد دریافت بهترین و بزرگترین جوایز حوزه سینما و ساخت فیلم، سریال و مستند، یعنی جوایز امی، گرمی و حتی اسکار شوند و حتی دهها مرتبه موفق به کسب این جوایز شدهاند. دفتر مرکزی نتفلیکس در لسآنجلس قرار دارد.
نتفلیکس (Netflix) بیش از ۱۵ درصد کل ترافیک اینترنت جهان را مصرف کرده و در بیش از ۱۹۰ کشور جهان فعالیت میکند. تعداد کاربران این سرویس در سهماهه آخر سال ۲۰۲۲، ۲۳۰.۷ میلیون نفر اعلام شده است. درآمد این غول استریم ویدیوی جهان در دوره زمانی مذکور ۷.۸۵۲ میلیارد دلار و در کل سال ۲۰۲۲ حدود ۳۱.۶۱ میلیارد دلار و درآمد خالص آن ۴.۴۹ میلیون دلار بوده است. شرکت نتفلیکس در سراسر جهان ۱۱۳۰۰ کارمند دارد که رقم شگفتانگیزی است. ارزش بازار این سرویس نیز ۱۴۴.۰۸ میلیارد دلار اعلام شده است.
جالب است بدانید نتفلیکس ابتدا محتوای خود را بهصورت آفلاین و از طریق دیسکهای دیویدی ارائه میکرده و دیویدیهای دربردارنده فیلمها و سریالهای خود را از طریق پست برای مردم ارسال میکرده است.
درحالحاضر در این سرویس ۶۰ هزار عنوان ویدیو وجود دارد و ۶۵ درصد از کاربران آن در آمریکا و کانادا هستند. طبق آمار، کاربران نتفلیکس بهطور متوسط روزانه ۳.۲ ساعت را صرف تماشای محتواهای آن میکنند و ۸ درصد از کل زمان تماشای ویدیو در جهان مربوط به این سرویس است.
سری فیلمهای بازیهای گرسنگی (the Hunger games)، فیلم جنگ جهانی زد (World War Z) و فیلم ردیک (Riddick) از مشهورترین فیلمهای ساختهشده توسط نتفلیکس هستند. سریالهای دردویل (Daredevil)، خانه کاغذی (Money Heist) و نارکوها (Narcos) نیز جزو بهترین سریالهای ارائهشده توسط این سرویس هستند. سریال بازی مرکب (Squid Game) و سری سریالهای چیزهای عجیب (Stranger Things) نیز جزو سریالهای بسیار پرطرفدار نتفلیکس محسوب میشوند.
این لوگو از ابتدای طراحی خود تاکنون سه بار تغییر کرده است و تاکنون شاهد ۴ لوگو از این شرکت بودهایم. هر چهار لوگو طراحی سادهای دارند. نخستین لوگو با رنگ مشکی دربردارنده کلمه NETFLIX بود. تنها سه سال بعد در سال ۲۰۰۰ رنگبندی لوگو تغییر کرد و مشکی شد. در این لوگو مستطیلی که درواقع برای اشاره به تلویزیون ایجاد شده بود، بهجای نقطه حرف i استفاده شد.
البته این لوگو تنها یک سال استفاده شد و در سال ۲۰۰۱ تغییر کرد. لوگوی جدید دارای رنگ قرمز و سفید بود و کلمه NETFLIX بهدلیل وجود رنگ سیاه در پشت حروف سفید آن، کمی سهبعدی بهنظر میرسید. سرانجام در سال ۲۰۱۴ لوگوی معروف کنونی شرکت با طراحی کاملاً مینیمالیستی ایجاد شد. در این لوگو تنها کلمه NETFLIX با رنگ قرمز دیده میشود. درحالحاضر یک حرف N بزرگ قرمزرنگ نیز بهجای لوگو استفاده میشود که در سال ۲۰۰۶ طراحی شده است.
این شرکت در سال ۱۹۹۷ توسط «رید هستینگز» و «مارک راندولف» تأسیس شد. ایده اولیه ایجاد این شرکت زمانی شکل گرفت که هستینگز بهدلیل دیر بازگرداندن فیلمی که از یک شرکت ارائهدهنده فیلم و سریال کرایه کرده بود، ۴۰ دلار جریمه شد و همین جریمه او را بر آن داشت تا فروشگاه آنلاینی برای فروش فیلم و ارسال آن از طریق پست ایجاد کند.
البته داستان دیگری نیز در مورد ایجاد ایده تأسیس نتفلیکس وجود دارد؛ ظاهراً راندولف در زمان راهاندازی فروشگاه آمازون ترغیب شده بود تا او نیز یک فروشگاه اینترنتی ایجاد کند و کالاهایی را که بهسادگی قابل حمل هستند، از طریق این فروشگاه عرضه کند.
او و هستینگز ابتدا به این فکر افتادند که فیلمها و سریالها را با نوارهای VHS بفروشند یا کرایه دهند؛ اما بهدلیل گران بودن این نوارها و حساس بودن آنها برای ارسال، از انجام این کار منصرف شدند؛ اما مدتی بعد با پیدایش دیسک دیویدی که برای نخستینبار در سال ۱۹۹۷ در آمریکا معرفی شد، تصمیم گرفتند از این دیسک برای فروش یا کرایه فیلم استفاده کنند. آنها یک دیویدی را بهصورت امتحانی با پست ارسال کردند و وقتی دیدند مرسوله آنها سالم تحویل داده شده است، تصمیم گرفتند وارد کسبوکار نمایش خانگی ویدیو و فروش و کرایه فیلم شوند که در آن زمان ۱۶ میلیارد دلار ارزش داشت.
هستینگز با سرمایهگذاری ۲.۵ میلیون دلاری در نتفلیکس، با راهاندازی یک وبسایت کسبوکار خود را شروع کرد. نتفلیکس در سال ۱۹۹۸ بهعنوان نخستین شرکت فروش و کرایه دیویدی، با ۳۰ کارمند و ۹۲۵ عنوان آغاز به کار کرد. البته این شرکت در سال ۱۹۹۷ در نسخه آزمایشی خود با نام کیبل (Kibble) در سیلیکون ولی ثبت شد.
در نخستین روز راهاندازی وبسایت، ۱۳۷ سفارش ثبت در آن شد؛ البته سایت تنها ۱۵ دقیقه پس از راهاندازی، بهدلیل ترافیک بالای مرتبط با ثبت سفارش از دسترس خارج شد. به همین دلیل سرورهای بیشتری برای آن خریداری شد.
در این مطلب قصد داریم مهمترین رویدادهای تاریخچه نتفلیکس را بیان کنیم تا ببینیم این غول حوزه ارائه محتوای ویدیویی چگونه توانسته است اینچنین موفق شود.
هستینگز و راندولف پس از راهاندازی شرکت خود، با «جف بزوس»، مدیرعامل آمازون، ملاقاتی داشتند، جف بزوس که نتفلیکس را رقیبی برای آمازون میدید (آمازون در آن زمان فعالیت خود در ارائه محتوای ویدیویی را آغاز کرده بود)، پیشنهاد خرید این شرکت با مبلغی بین ۱۴ تا ۱۶ میلیون دلار را به مؤسسان آن داد. به نظر راندولف این رقم منصفانه بود؛ اما هستینگز که در آن زمان مالک ۷۰ درصد شرکت بود، پیشنهاد آمازون را رد کرد.
نتفلیکس ابتدا کار خود را با دریافت کرایه برای هر دیویدی شروع کرد و سپس در سال ۱۹۹۹ ایده پرداخت اشتراک ماهانه برای انجام این کار را مطرح نمود. در اوایل دهه ۲۰۰۰ استقبال از روش پرداخت کرایه برای هر دیویدی کاهش یافت. به همین دلیل شرکت تصمیم گرفت بهجای دریافت کرایه برای هر دیسک، از کاربران خود اشتراک ماهیانه دریافت کند و امکان کرایه دیسک بهصورت نامحدود، بدون تعیین مهلت بازگرداندن دیسک، بدون اعمال جریمه برای دیر بازگرداندن آن و ارسال دیسک بهصورت رایگان را برای آنها فراهم نماید. در این سال تعداد مشترکان نتفلیکس به ۲۳۹ هزار و تعداد عناوین آن به ۳۱۰۰ عنوان رسید.
در اوایل دهه ۲۰۰۰ رشد استفاده از اینترنت، ایجاد یک حباب اقتصادی تحت عنوان «حباب دات کام» را بهدنبال داشت که باعث شد شرکتهایی که از اینترنت برای ارائه خدمات خود استفاده میکنند، به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند. ارزش نتفلیکس نیز تحت تأثیر این حباب اقتصادی افزایش یافت و هستینگز و راندولف پیشنهاد فروش شرکت خود به بلاکباستر (یکی از شرکتهای مطرح ارائهدهنده سرویس اجاره محتوا و بازیهای کامپیوتری آمریکا در آن زمان) را با مبلغ ۵۰ دلار را مطرح کردند. «جان آنتیوکو»، مدیرعامل بلاکباستر، این رقم را مضحک دانست و معتقد بود افزایش ارزش ناشی از حباب دات کام بهزودی از بین خواهد رفت.
با اینکه نتفلیکس در اوایل این سال رشد سریعی را تجربه کرد، اما روند رشد و افزایش ارزش ناشی از حباب دات کام متوقف شد. از سوی دیگر، حادثه ۱۱ سپتامبر وضعیت این شرکت را بدتر کرد و نتفلیکس مجبور به توقف برنامههای خود برای تبدیلشدن به شرکت سهامی عام و اخراج یکسوم از ۱۲۵ کارمند خود شد.
اگرچه نتفلیکس پس از ترکیدن حباب دات کام وضعیت خوبی نداشت، اما شانس و اقبال دوباره به این شرکت رو کرد. در سال ۲۰۰۱ دیویدی پلیرها به هدیه محبوبی تبدیل شدند و میزان تقاضا برای عضوشدن در سرویسهای اشتراکی دریافت دیویدی بهطرز شگفتانگیزی افزایش یافت.
همین اتفاق باعث شد نتفلیکس جانی تازه بگیرد؛ البته رشد محبوبیت دیویدی پلیرها، رقیبی برای نتفلیکس نیز بهوجود آورد. در سال ۲۰۰۲، شرکت رد باکس تأسیس شد که دیویدیها را از طریق کیوسکهای خودکار فروش به مردم کرایه میداد؛ البته این شرکت یک سال بعد توسط «میچ لو»، تاجر مطرح آمریکایی فعال در حوزه کرایه دیویدی که در نتفلیکس هم سرمایهگذاری کرده بود، از میدان بهدر شد.
نتفلیکس در سال ۲۰۰۲ به هدف خود رسید و ۵.۵ میلیون از سهام خود را با قیمت ۱۵ دلار برای هر سهم فروخت که باعث تأمین سرمایه ۱.۵ میلیون دلاری برای این شرکت شد. ایجاد انبارهای محلی جهت آغاز تحویل شبانه سفارشها و کاهش شکایات در مورد طولانیشدن زمان تحویل دیویدیها از سوی مشتریها، از دیگر اقدامات مهم نتفلیکس در سال ۲۰۰۲ بود.
این شرکت در سال ۲۰۰۳ درآمد خود را ۲۷۲ میلیون دلار اعلام کرد که ۶.۵ میلیون دلار آن سود خالص بود.
نتفلیکس در این سال درآمد خود را ۵۰۰ میلیون دلار و سود خالصش را ۴۹ میلیون دلار اعلام کرد؛ یعنی سود شرکت از درآمدش، تنها در عرض یک سال ۷.۵ برابر شده بود!
نتفلیکس با ارائه این سرویس این امکان را برای کاربرانش فراهم کرد که دیویدیهای موردنظرشان را بهصورت آنلاین اجاره و پس از تماشا، آنها را به مغازههای فیزیکی بازگردانند.
در این سال تعداد عناوین موجود در نتفلیکس به ۳۵ هزار عنوان رسید و شرکت در آن زمان روزانه یک میلیون دیویدی پست میکرد.
در اواسط دهه ۲۰۰۰ سرعت و پهنای باند اینترنت برای دانلود فیلم مناسب شد. به همین دلیل نتفلیکس تصمیم گرفت دانلود فیلمهای خود را برای کاربرانش امکانپذیر کند. این شرکت قصد داشت کاربران بتوانند فیلمهای موردنظرشان را شبانه دانلود و روز بعد مشاهده کنند و در نخستین اقدامش برای رسیدن به این هدف، ایده نتفلیکس باکس (Netflix Box) را طراحی کرد و حق دانلود فیلمها را نیز خرید.
اگرچه شرکت ابتدا میخواست دانلود فیلمهایش را برای کاربران خود امکانپذیر کند، اما پس از آنکه دید سرویسهای محبوب استریم ویدئو مانند یوتوب فاقد ویدیوی باکیفیت هستند، تصمیم گرفت بهجای امکانپذیرکردن دانلود عناوین خود، آنها را روی اینترنت استریم کند.
نتفلیکس در این سال اعلام کرد به نخستین توسعهدهندهای که بتواند الگوریتمی برای پیشنهاد ویدیو ایجاد کند که بتواند درزمینه پیشبینی علایق مشتریان نسبت به cinematch (الگوریتم موجود برای این کار) ۱۰ درصد بهتر عمل کند، یک میلیون دلار جایزه میدهد. این جایزه در سال ۲۰۰۹ به گروه توسعهدهندهای به نام BellKor’s Pragmatic Chaos اعطا شد. در این سال تعداد کاربران نتفلیکس به ۶.۳ میلیون نفر و سود خالص آن به ۸۰ میلیون دلار رسید.
در این سال مهمترین اتفاق تاریخچه نتفلیکس رقم خورد و فعالیت اصلی این شرکت که امروزه در آن کاملاً پیشتاز است، آغاز شد. با معرفی این سرویس، کاربران دیگر میتوانستند محتوای موردنظر خود را با اینترنت آنلاین تماشا کنند. نتفلیکس برای رقابت با بلاکباستر، هزینه اشتراک کرایه ویدیو را نیز کاهش داد؛ البته در زمان شروع سرویس استریم ویدیو تنها ۱۰۰۰ عنوان بهصورت آنلاین قابل پخش بود؛ درحالیکه در همان زمان ۷۰ هزار عنوان روی دیویدی موجود بود. سرویس استریم ویدیوی نتفلیکس در آن زمان بهصورت رایگان در سرویس اشتراک دیویدی قابل استفاده بود.
این شرکت دستگاههای ضبط تصویر دیجیتال را تولید میکرد و نتفلیکس بنیانگذار را استخدام کرد تا یک مدیاپلیر قابل اجرا روی تلویزیون طراحی کند که کاربران سرویس خود بتوانند بدون نیاز به استفاده از کامپیوتر یا لپتاپ، محتوای موردنظرشان را روی تلویزیون تماشا کنند.
سایر اتفاقات مهم تاریخچه نتفلیکس در سال ۲۰۰۷ به شرح زیر است:
نتفلیکس برای تشویق کاربران خود به تماشای آنلاین محتوای موردنظرشان، سرویس استریم ویدیوی خود را برای مشترکان اشتراک کرایه دیویدی، بدون دریافت هیچ هزینهای، نامحدود کرد.
نتفلیکس با این واسط برنامهنویسی عمومی، دسترسی به تمام عناوین خود را برای عموم کاربران و همچنین مدیریت صف فیلمهایی را که آنها میخواهند ببینند، امکانپذیر کرد. این واسطه برنامهنویسی رایگان و بهصورت تجاری قابل استفاده بود؛ البته دسترسی عمومی به آن در سال ۲۰۱۲ محدود شد و تمرکز نتفلیکس بهسمت تعداد محدودی از افراد شناختهشده که از رابط کاربری خصوصی استفاده میکردند، معطوف گشت؛ زیرا اکثر ترافیک مربوط به رابطهای کاربری خصوصی بود. سرانجام در سال ۲۰۱۷ خبر توقف استفاده از واسط برنامهنویسی عمومی اعلام شد.
این مشکل باعث شد نتفلیکس تا سه روز نتواند دیویدی برای مشتری ارسال کند. شرکت پس از این اتفاق تصمیم گرفت تمام دادههای خود را به سرویس ابری آمازون وب منتقل کند. این روند انتقال اطلاعات در سال ۲۰۱۶ تکمیل شد.
سایر اتفاقات مهم تاریخچه نتفلیکس در سال ۲۰۰۸ به شرح زیر است:
در این سال میزان استقبال از سرویس استریم ویدیو از دیویدیهای ارسالشده پیشی گرفت.
این سرویس فعالیت در خارج از خاک آمریکا را آغاز نمود و ابتدا در کانادا و سپس در آمریکایی لاتین و منطقه کارائیب شروع به کار کرد.
نتفلیکس برای استریم فیلمهای شرکتهای فیلمسازی ریلیتیویتی مدیا قراردادی با این شرکت امضا کرد. این شرکت طی یک ماه بد قراردادی به ارزش ۱ میلیارد دلار با شرکتهای فیلمسازی بسیار مطرح پارامونت، لاینزگیت و مترو گلدوین مایر امضا کرد. شرکت پس از امضای این قرارداد ارزشمند، هزینه اشتراکش را برای کاربران افزایش داد و این هزینه هر سال در حدود ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافت.
همچنین شرکت در همین سال قراردادی با شرکت فیلمسازی برادران وارنر امضا کرد که به موجب آن متعهد شد استریم فیلمهای این شرکت را ۲۸ روز پس از فروش آنها آغاز کند تا نسخههای فیزیکی آنها به فروش برسد.
سرمایهگذاری نتفلیکس در این حوزه از ۳۱ میلیون دلار در سال ۲۰۰۹، به ۱۱۷ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ افزایش یافت.
نتفلیکس حق استریم این سریال را که سونی پیکچرز تله ویژن آن را تولید کرده بود، پس از پخش فصل سوم خریداری کرد.
غول حوزه استریم ویدیو جهان ساخت محتوای داخلی خود را با ساخت سریال سیاسی درام خانه پوشالی (House of Cards) آغاز و تنها دو سال بعد آن را استریم کرد. این سرویس در همان سال سفارش ساخت سریال «نارنجی مد جدید است» (Orange Is the New Black) را داد که یک سریال کمدی درام برگرفته از خاطرات پایپر کرمن بود. این سریال در سال ۲۰۱۳ بهعنوان پربینندهترین سریال ساخت نتفلیکس تا آن زمان بود. در سال ۲۰۲۱، ۴۰ درصد و در سال ۲۰۲۲، ۵۰ درصد از کل محتوای نتفلیکس مربوط به محتوای تولیدشده توسط خود شرکت بود.
این قرارداد با برندهای تولیدکننده تجهیزات پخش ویدیو مثل بلوری پلیرها برای ایجاد دکمه اختصاصی نتفلیکس روی ریموت کنترل دستگاههای خود منعقد شد.
شرکت برای ارائه محتوای خود، دو سرویس مجزا از یکدیگر را راهاندازی کرد که یکی از آنها مختص استریم ویدیو و دیگری مختص اجاره دیویدی بود. این تصمیم باعث ترک ۸۰۰ هزار مشترک شد.
سایر اتفاقات مهم تاریخچه نتفلیکس در سال ۲۰۱۱ به شرح زیر است:
۲۰۱۲
این اتفاق یکی از مهمترین رویدادهای تاریخچه نتفلیکس است. Open connect به شرکتهای سرویسدهنده اینترنت (ISPها) اجازه داد که با قراردادن ترافیک نتفلیکس در سرورهای خود و به حداقل رساندن تأخیر در تحویل این ترافیک به کاربران سرویس، محتوا را کاملاً روان و بدون قطع و وصل شدن ارائه دهند.
نتفلیکس در این طرح با بیش از ۱۰۰ هزار ISP همکاری کرد. کاهش هزینه انتقال اطلاعات از طریق اینترنت، یکی دیگر از اهداف طرح Open connect بود. این فناوری در سال ۲۰۱۶ برای تعداد بیشتری از ISP ها استفاده شد. مطالعهای در سال ۲۰۱۶ نشان داد که Open connect در آن زمان در ۲۳۳ شرکت در شش قاره جهان در حال استفاده بوده است.
نتفلیکس در سال ۲۰۱۴ نیز برای ارائه بهتر خدمات استریم ویدیوی خود قراردادهای دیگری را با ISPهای آمریکایی ازجمله کامکست (که مشترکان آن دائماً در مورد مواجهه با مشکل بافرینگ در هنگام تماشای محتوای نتفلیکس شکایت داشتند) منعقد کرد. نتفلیکس براساس این قرارداد متعهد شد برای کاهش میزان بافرینگ پخش ویدیو در هنگام استریم، سرویسی را برای ارائه اتصال مستقیم پلتفرم استریم خود به شبکههای ISPها ایجاد کند.
این قرارداد جهت پخش تلویزیونی اشتراکی بهمنظور امکانپذیرشدن دسترسی سریع به فیلمهای انیمیشنی و لایو انیمیشنی والت دیزنی مثل دامبو، آلیس در سرزمین عجایب و سریع انیمیشنهای پوکاهانتس بسته شد.
سایر اتفاقات مهم تاریخچه نتفلیکس در سال ۲۰۱۲ به شرح زیر است:
در این سال قراردادن پروفایل ۵ کاربر در هر اکانت (حساب کاربری) امکانپذیر شد.
شرکت فیلمسازی مارول تله ویژن و شرکت پخش رسانهای آمریکا (American Broadcasting Company) اعلام کردند نتفلیکس سفارش ساخت ۴ سریال براساس شخصیتهای کمیک مارول با نامهای دردویل، جسیکا جونز، مشت آهنی و لوک کیج را به آنها داده است. برای هر سریال ۱۳ قسمت سفارش داده شد. پخش سریالهای دردویل و جسیکا جونز در سال ۲۰۱۵، لوک کیج در ۲۰۱۶ و مشت آهنی در ۲۰۱۷ آغاز شد.
در شصتوپنجمین دوره برگزاری اهدای این جوایز، نتفلیکس برای نخستینبار بهعنوان سرویس استریم برتر نامزد دریافت آن شد. در همان سال، سه سریال ساخت نتفلیکس، یعنی پروژه شکستخورده (arrested development)، هملاک گروو (Hemlock Grove) و خانه پوشالی درمجموع نامزد دریافت ۱۴ جایزه شدند (نه جایزه برای خانه پوشالی، سه جایزه برای پروژه شکستخورده و دو جایزه برای هملاک گرو).
You’ve Got Time که ترانه تیتراژ سریال نارنجی مد جدید است، بهعنوان بهترین ترانه نوشتهشده برای رسانه بصری، نامزد دریافت جایزه گرمی شد.
سریالهای ساخت نتفلیکس نامزد دریافت ۶ جایزه شدند که چهار جایزه آن مختص سریال خانه پوشالی برای بهترین بازیگر زن برای رابین رایت بود. رابین رایت بهعنوان نخستین بازیگر زن موفق به کسب جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن برای یک سریال استریمشده، این جایزه را از آن خود کرد.
سریالهای نارنجی مد جدید است و خانه پوشالی این جایزه را از آن خود کردند.
این شرکت با مستند میدان (The Square) که تولید خودش بود، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین مستند شد.
سریالهای نتفلیکس در سال ۲۰۱۴ نامزد دریافت ۳۱ جایزه امی شدند. سریال خانه پوشالی نامزد دریافت بهترین سریال درام، بهترین کارگردانی سریال درام و بهترین فیلمنامه سریال درام شد. کوین اسپیسی و رابین رایت نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر اصلی سریال درام شدند.
نارنجی مد جدید است، نامزد دریافت جوایز مرتبط با سریالهای کمدی شد و جوایز بهترین سریال کمدی، بهترین فیلمنامه سریال کمدی و بهترین کارگردانی سریال کمدی را نیز از آن خود کرد. تیلور شیلینگ، کیت مولگرو و اوزو آدوبا نیز بهترتیب نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر اصلی، بهترین بازیگر مکمل و بهترین بازیگر مهمان شدند.
این روز برای حمایت از قوانین مرتبط با بیطرفی شبکه ایجاد شد. در روز ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴ وبسایتهای شرکتکننده در این جنبش ازجمله نتفلیکس، سرعت خود را عمداً کاهش دادند. قوانین مرتبط با بیطرفی شبکه برای مقابله با وبسایتهایی ایجاد شده است که با پرداخت پول به شرکتهای مخابراتی، پهنای باند سریعتری را دریافت میکنند که باعث میشود پهنای باند وبسایتهایی که چنین هزینهای را پرداخت نکردهاند، کاهش یابد.
در این سال خبر انعقاد ۴ قرارداد نتفلیکس با «آدام سندلر»، یکی از محبوبترین و شناختهشدهترین بازیگران کمدی آمریکا و هپی مدیسون پروداکشنز، شرکت فیلمسازی متعلق به او، اعلام شد.
سایر اتفاقات مهم تاریخچه نتفلیکس در سال ۲۰۱۴ به شرح زیر است:
نتفلیکس در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد قیمت هر سهم این شرکت به صد دلار رسیده است که بالاترین قیمت آن از ابتدا تا آن زمان بود و رشد ۵۷۴ درصدی در پنج سال اخیر را نشان میداد.
این قابلیت عناصر بصری مهم ویدیو را با توضیح صوتی توصیف میکرد تا افراد نابینا یا دارای مشکل بینایی نیز بتوانند مانند افراد سالم کاملاً در جریان فیلم یا سریال قرار بگیرند.
سایر اتفاقات مهم تاریخچه نتفلیکس در سال ۲۰۱۵ به شرح زیر است:
نتفلیکس در نمایشگاه CES 2016 اعلام کرد بهزودی سرویسدهی خود را در ۱۳۰ کشور جهان آغاز خواهد کرد.
این سرویس با نام Fast.com ساده و بهراحتی قابل استفاده بود و برخلاف ابزارهای مشابه ایجادشده توسط سرویسهای رقیب، تبلیغ نداشت.
کاربران کشورهایی که نتفلیکس در آنها رسماً سرویسدهی نمیکند، میتوانند با VPN محتواهای آن را مشاهده کنند. به همین دلیل نتفلیکس استفاده از آن را ممنوع کرد. از زمان اعمال این ممنوعیت، درصورت استفاده از وی پیان در هنگام جستجوی محتوا در نتفلیکس، تنها محتواهایی نمایش داده میشوند که بهصورت دستی در کشور کاربر در دسترس قرار میگیرند.
نتفلیکس با نامزدی ۱۶ جایزه به این موفقیت دست یافت. لازم به ذکر است جوایز امی اختصاصدادهشده به سریالهای پخششده در سرویسهای استریم، تنها ۲۴ جایزه از ۱۳۹ جایزه است. نامزدیهای ۲۰۱۶ نتفلیکس برای جوایز امی شامل جوایز بهترین بازیگر برای بیل مری در سریال کریسمس خیلی موری وار (A Very Murray Christmas) و کوین اسپیسی برای خانه پوشالی میشد. سریالهای کمی اشمیت شکستناپذیر (Unbreakable Kimmy Schmidt)، همهکاره و هیچکاره (Master of None) و دودمان (bloodline) نیز نامزد دریافت برخی از عناوین این جوایز شدند.
این مشارکت جهت ساخت نخستین فصل سریال نارکوها (Narcos) آغاز شد.
سایر اتفاقات مهم تاریخچه نتفلیکس در سال ۲۰۱۶ به شرح زیر است:
نتفلیکس برای سرویسهای در چین، با پلتفرم چینی آیچییی که متعلق به بایدو است، قراردادی را برای استریم محتواهای اختصاصی خود در چین منعقد کرد.
نتفلیکس خبر استفاده از فناوری موبایل کمپهنا-باند برای تقویت سرویس اینترنت وایفای هواپیما را اعلام کرد؛ بنابراین کاربران این سرویس از آن زمان میتوانند محتوای موردعلاقه خود را در هواپیماها نیز تماشا کنند.
در سال ۲۰۱۷ بیش از یکسوم ترافیک زمان پیک دانلود در آمریکای شمالی مربوط به دانلود فیلمها و سریالهای نتفلیکس بود.
نتایج مطالعهای در سال ۲۰۱۷ نشان داد تعداد مشترکان نتفلیکس با تعداد تمام مشترکان سرویسهای کابلی یکسان شده است و ۷۳ درصد از اعضای خانوادههای آمریکایی مشترک این سرویس استریم ویدیو هستند. در سال ۲۰۱۷ تعداد مشترکان نتفلیکس به ۱۰۰ میلیون نفر رسید.
این جایزه برای انتشار فیلمهای مرتبط با حقوق حیوانات و مستند چنگالها علیه چاقوها (forks over knives) و سلامتی چیست (What the Health) به نتفلیکس اهدا شد.
این شرکت تولیدکننده کتب کمیک (مصور) با موضوع ابرقهرمانان کمیک است. از معروفترین آثار میلار ورد میتوان به کیک اس، میراث ژوپیتر و فرقه جادو اشاره کرد.
سایر اتفاقات مهم تاریخچه نتفلیکس در سال ۲۰۱۷ به شرح زیر است:
نتفلیکس اعلام کرد در این سرمایهگذاری روی ساخت فیلمها و انیمیشنها تمرکز خواهد کرد و قصد دارد ۸۰ فیلم و ۳۰ انیمیشن سریالی اختصاصی تهیه کند.
این مشارکت جهت تبدیل بازیهای ماجراجویانه این شرکت در قالب ویدیوهای استریمشده انجام شد. براساس این قراردادT امکان کنترل ساده بازیهای تل تیل گیمز با ریموت کنترل فراهم شد و در همان سال نخستین بازی به این شکل با عنوان ماینکرفت: حالت داستانی (Minecraft: Story Mode) منتشر شد.
نتفلیکس در سال ۲۰۱۸ موفق شد نامزد دریافت ۱۱۲ جایزه امی شود که بیشترین میزان دریافت نامزدی جوایز در میان سرویسهای استریم ویدیو تا آن زمان بود.
این قرارداد برای ساخت مستند سریال و مستند تحت نام شرکت هایر گروند پروداکشنز (Higher Ground Productions) که در سال ۲۰۱۸ توسط باراک اوباما و همسرش تأسیس شده بود، منعقد شد.
این نویسنده مؤلف رمانهای معمایی و مهیج است و آثارش جزو پرفروشترین رمانها هستند. نتفلیکس در همین سال با «الکس هیرش»، انیماتور، نویسنده و صداپیشه آمریکایی نیز قراردادی امضا کرد.
این قرارداد برای ساخت چند فیلم منعقد شد. پارامونت پیکچرز نخستین استودیوی فیلمسازی منعقدکننده قرارداد با نتفلیکس است.
سایر اتفاقات مهم تاریخچه نتفلیکس در سال ۲۰۱۸ به شرح زیر است:
این قرارداد جهت ساخت سریالها و فیلمهای انیمیشن اختصاصی براساس شخصیتهای خلقشده توسط نیکول کیدمن بسته شد.
این انجمن که با نام انجمن تصاویر متحرک آمریکا یا نام اختصاری MPAA نیز شناخته میشود، از پنج استودیوی بزرگ فیلمسازی دیزنی، سونی پیکچرز، پارامونت پیکچرز، یونیورسال استودیوز، برادران وارنر و نتفلیکس تشکیل شده است؛ بنابراین نتفلیکس اکنون یکی از غولهای فیلمسازی هالیوود نیز محسوب میشود.
اتفاقات مهم تاریخچه نتفلیکس در سال ۲۰۱۹ به شرح زیر است:
هستینگز این کتاب را با عنوان قانون بیقانونی: نتفلیکس و فرهنگ بازآفرینی (no rules rules: netflix and the culture of reinventio)، اثر آرین میر منتشر کرد.
نتفلیکس با دوک و دوشس ساسکس. هری و مگان، دو عضو مهم خانواده سلطنتی انگلستان، قراردادی چندساله برای ساخت برنامهها و فیلمهای تلویزیونی و محتوای مختص کودکان منعقد کرد.
اتفاقات مهم تاریخچه نتفلیکس در سال ۲۰۲۰ به شرح زیر است:
بدون تردید بازی مرکب پرطرفدارترین سریال ساخت نتفلیکس محسوب میشود و در نخستین هفته انتشار خود، به پربینندهترین سریال نتفلیکس در آمریکا، انگلستان و کره تبدیل شد. این سریال در ۲۸ روز نخست انتشار خود با ۱۱۱ میلیون بازدید، سریال بریجرتون، پربینندهترین سریال نتفلیکس شد. همچنین نتفلیکس خبر همکاری با Sandbox VR برای ساخت یک بازی واقعیت مجازی براساس این سریال و انتشار آن تا پایان ۲۰۲۳ را نیز اعلام کرده است.
نتفلیکس این فروشگاه را برای ارائه محتواهای اختصاصی خود مثل سریال چیزهای عجیب راهاندازی کرد.
نتفلیکس با استخدام مایک وردو، یکی از مدیران اجرایی سابق الکترونیک کارت بهعنوان معاون بخش توسعه، تلاش کرد بازیهای خود را تا سال ۲۰۲۲ عرضه کند. همچنین این شرکت در همین سال برنامههای خود برای انتشار بازیهای موبایل را نیز اعلام کرد. نخستین بازی موبایل ایجادشده با سرمایه نتفلیکس که براساس سریالهای چیزهای عجیب ساخته شده بود، در سال ۲۰۲۱ منتشر شد که از طریق اپلیکیشن موبایل نتفلیکس بهصورت رایگان در اختیار مشترکان قرار گرفته است.
در همین سال مجموعه بازیهای موبایل نتفلیکس از طریق یک اپلیکیشن موبایل در اختیار کاربران اندروید و iOS قرار گرفت. نتفلیکس در سال ۲۰۲۱ شرکت بازیسازی نایت اسکول استودیو (Night School Studio) را نیز خرید. غول حوزه استریم بازی در سال ۲۰۲۲ نیز شرکت بازیسازی Next Games را خرید. این شرکت در سال ۲۰۲۲ تلاش برای ایجاد یک سرویس کلودگیمینگ را آغاز نمود و یک استودیوی بازیسازی در کالیفرنیای جنوبی افتتاح کرد.
نتفلیکس در سال ۲۰۲۱ متعهد شد این هدف را تا پایان سال ۲۰۲۲ محقق کند و سرمایهگذاری در حوزه حفظ و احیای اکوسیستمها را نیز آغاز نماید. البته این شرکت ۱.۵ میلیون مجوز اعتبار کربن در ۱۷ پروژه را خریده که بهمعنای مجاز بودن تولید ۱.۵ میلیون تن تولید دیاکسیدکربن توسط این شرکت است!
این مشارکت در قالب انعقاد قرارداد به نیویورکین پروداکشنز (Nuyorican Productions)، شرکت فیلمسازی متعلق به جنیفر لوپز برای ساخت فیلم سریال و محتوای بدون فیلمنامه با تأکید روی پروژههای حامی بازیگران، نویسندگان و تهیهکنندگان زن آغاز شد.
این مشارکت در قالب انعقاد قرارداد با شرکای امبلین، شرکت فیلمسازی متعلق به استیون اسپیلبرگ، کارگردان سرشناس آمریکایی آغاز شد.
این وبسایت دربردارنده اخبار، مصاحبههای اختصاصی و پشتصحنههای ویدیویی فیلمها و برنامههای تولیدی نتفلیکس است
این شرکت درزمینه ارائه جلوههای بصری و انیمیشن فعالیت میکند و در ساخت سریال چیزهای عجیب و انیمیشن سریالی کابوی بیپاپ (Cowboy Bebop) نیز با نتفلیکس مشارکت داشته است.
اتفاقات مهم تاریخچه نتفلیکس در سال ۲۰۲۱ به شرح زیر است:
مستندهای ورزشی سفارشی نتفلیکس در سال ۲۰۲۲ مربوط به تور گلف بازان PGA و تنیسبازان حرفهای در تورهای PTA و WTA است.
این مستند با حضور و روایت باراک اوباما ساخته شده است و پارکهای ملی آمریکا را به تصویر میکشد.
این جشنواره با نام Netflix is a joke به مدت ۱۲ شب با اجرای بیش از ۲۵۰ نمایش در بیش از ۳۰ نقطه لسآنجلس برگزار شد.
این شرکت بهدنبال موفقیت گسترده کتاب تخممرغهای سبز و ژامبون، اکنون یکی از تولیدکنندگان پیشتاز محتوای سرگرمکننده برای کودکان محسوب میشود.
این خبر در سال ۲۰۲۲ اعلام شد. طبق تخمین نتفلیکس، در سال ۲۰۲۱ اعضای ۱۰۰ میلیون خانواده در سراسر جهان رمز عبور اکانت خود را با دیگران به اشتراک گذاشتند.
سایر اتفاقات مهم تاریخچه نتفلیکس در سال ۲۰۲۲ به شرح زیر است:
نتفلیکس این مرکز را جهت فراهمکردن مشارکت خود با شرکتهای نرمافزاری درزمینه بهرهمندی از راهحلهای نرمافزاری در حوزه تولید فیلم و سریال راهاندازی کرده است.
سایر اتفاقات مهم تاریخچه نتفلیکس در سال ۲۰۲۳ به شرح زیر است:
نتفلیکس در سال ۱۹۹۷ توسط رید هستینگز و مارک راندولف تأسیس شد و کار خود را با فروش دیویدی فیلم آغاز کرد.
نتفلیکس اکنون با بیش از ۲۳۰ میلیون کاربر در سراسر جهان، یکی از محبوبترین سرویسهای استریم ویدئو است.
بازی مرکب و سریال چیزهای عجیب، محبوبترین سریالهای تولیدی توسط خود نتفلیکس هستند.
اتاق خبر سیلور شاپ
منبع: https://digiato.com/article/2023/05/06/netflix-history