آیا AMD فرصت طلایی را برای شکست دادن Nvidia از دست می دهد؟

Nvidia و AMD دو شرکت بزرگ در صنعت کارت گرافیک هستند که اخیراً فعالیت چندانی نداشته اند، اما اکنون در حال آماده سازی برای عرضه نسل جدید پردازنده های گرافیکی هستند. اگرچه حدود یک سال و نیم از عرضه RDNA 3 می گذرد، اما به نظر می رسد که AMD در حال آماده شدن برای عرضه نسل جدید این معماری ها در پایان سال جاری است. اما اکنون این ممکن است تا نمایشگاه CES 2025 (حدود 6 ماه دیگر) به تعویق بیفتد.

رونمایی و عرضه پردازنده های گرافیکی جدید، همچنین در سه ماهه اول سال 2025، می تواند نتیجه ای را برخلاف میل AMD رقم بزند. در شرایط فعلی در حالی که انویدیا برنامه ای برای عرضه محصولات جدید ندارد، AMD این فرصت را دارد که با ارائه سخت افزارهای جدید و باکیفیت توجه شرکت ها و کاربران را به خود جلب کند. اما اگر این شرکت رونمایی از RDNA 4 را تا سال 2025 به تعویق بیندازد، فرصت شکست دادن Nvidia را از دست خواهد داد.

بهترین شانس

حدود دو سال از آخرین عرضه رسمی گرافیک AMD می گذرد. از سوی دیگر، نیمه دوم سال معمولا زمانی است که بسیاری از غول های فناوری قصد دارند برخی از محصولات جدید خود را به بازار عرضه کنند. خیلی زود بازی های زیادی منتشر می شوند و بازیکنان در حال ارتقای دستگاه های خود برای اجرای آنها هستند.

انویدیا و AMD

در حال حاضر، شایعات بیشتری در مورد سری RTX 50 انویدیا وجود دارد. ظاهراً این شرکت در اواخر سال 2024 با کارت‌های گرافیکی سطح بالا وارد بازار خواهد شد و کارت‌های اصلی بیشتری مانند RTX 5070 و RTX 5060 احتمالاً در سال 2025 به فروش خواهند رسید. اما در بازار پردازنده های گرافیکی، قطعات این شرکت به طور کلی در اولویت کمتری نسبت به محصولات انویدیا بود و تعداد کمی از بازیکنان مشتری پردازنده های AMD هستند. پس رمز برتری این شرکت نسبت به انویدیا چیست؟

کارت‌های گرافیک RTX 5090 و RTX 5080 احتمالاً با قیمتی بیش از 1000 دلار به فروش خواهند رسید. کارت هایی مانند این از نظر استاندارد عالی هستند و نقش مهمی در بازی های Triple A ایفا می کنند، اما واقعیت این است که عموم مردم آنقدر پول برای سخت افزار خود پرداخت نمی کنند. در نتیجه، آنها ممکن است به پردازنده های AMD سوئیچ کنند. این شرکت با عرضه RDNA 4 در سه ماهه آخر سال می تواند طیف وسیعی از گیمرها و کاربران را مشتری خود کند و پردازنده های بیشتری را با کیفیت بهتر و قیمت مناسب تری به فروش برساند.

RDNA 4 احتمالاً در CES 2025 راه اندازی می شود

به گفته یک منبع آگاه، AMD احتمالا عرضه RDNA 4 را تا نمایشگاه CES 2025 به تعویق خواهد انداخت. طبیعتاً او اطلاعات دیگری را به اشتراک نمی‌گذارد و تنها در پاسخ به توییت‌های کاربران گفته است که پردازنده Navi 48 ممکن است در نمایشگاه CES 2025 ارائه شود. اما پردازنده گرافیکی دیگر Navi 44 تا سه ماهه دوم سال آینده عرضه نخواهد شد. البته این فقط یک شایعه است و ممکن است هیچ مفهوم تجاری نداشته باشد.

انویدیا و AMD

همچنین علاوه بر کارت های ذکر شده، انویدیا دو پردازنده RTX 5070 و RTX 5060 را روانه بازار خواهد کرد و شاید تا آن زمان پردازنده های اینتل Battlemage نیز از راه برسد. بنابراین، اگر RDNA 4 در سال 2025 منتشر شود، AMD برای رقابت با دیگر سازندگان کار سختی خواهد داشت.

رقابت بین AMD و Nvidia

در سال 2022، قبل از انتشار RDNA 3، عموم مردم تصور می کردند که AMD یک ماه پس از عرضه RTX 4080، Nvidia را با فروش کارت های خود به چالش می کشد. پردازنده RX 7900 XTX وظایف سنگین را به خوبی انجام می دهد. با این حال، به اندازه RTX 4080 قابلیت ردیابی را ارائه نمی داد و فاقد فناوری مشابه DLSS 3 بود. با این حال، این کارت به عنوان یک پردازنده قدرتمند با قیمت مناسب تری (200 دلار ارزانتر) در دسترس گیمرها و کاربران قرار گرفت.

انویدیا و AMD

از سوی دیگر، انتظار می رفت که AMD از یک پردازنده RDNA 3 دیگر برای رقابت با RTX 4090 رونمایی کند، اما این اتفاق نیفتاد. در نتیجه، رقیب این پردازنده ممکن است از نسل RDNA 4 باشد، همچنین این احتمال وجود دارد که AMD با کارت های قدرتمند Nvidia رقابت نکند و فقط عملکرد کارت های RDNA 4 (در مقایسه با نسل قبلی) را بهبود بخشد.

Nvidia احتمالاً برخی از GPUهای خود را با قیمت کمتر از 1000 دلار در اوایل سال 2025 عرضه خواهد کرد. به همین دلیل، AMD می تواند با فروش کارت های خود قبل از شروع سال جدید، سهم بیشتری از بازار را به دست آورد.

چالش های AMD

پیش از این، AMD یک بار در سال 2015 توانست خود را از بحران مالی نجات دهد و به مرور زمان به رقیب قدرتمندی برای Nvidia و Intel تبدیل شد. دامنه فعالیت این شرکت نیز متنوع شده است و علاوه بر تولید پردازنده های گرافیکی قدرتمند، از فناوری هایی مانند کش سه بعدی در پردازنده های سری رایزن (با قیمت مناسب تری) استفاده می کند.

انویدیا و AMD

اما درآمد AMD از فروش کارت در بازی های ویدیویی نسبت به سال گذشته 48 درصد کاهش یافته است. به گفته Zhan Hu، مدیر مالی این شرکت، کاهش فروش پردازنده های گرافیکی Radeon تأثیر قابل توجهی بر این بخش داشته است و انتظارات وی نشان می دهد که این وضعیت ادامه خواهد داشت. در واقع درآمد این بخش هرگز با انتظارات سازمان مطابقت ندارد. چه اتفاقی برای مدل کسب و کار انویدیا افتاد. در نتیجه، استراتژی AMD اکنون کسب درآمد از مراکز داده و سایر بخش‌ها است.

امروزه دنیای فناوری بیشتر به هوش مصنوعی وابسته شده است و انویدیا نیز در خط مقدم توسعه این فناوری قرار دارد. در این راستا، AMD در حال کار بر روی مراکز داده و شتاب دهنده هایی مانند AMD Instinct MI300X است که برای پردازش محاسبات ضروری هستند. لیزا سو، مدیرعامل AMD در مصاحبه ای با Handelsblatt تاکید کرد که آنها در ابتدای انقلاب هوش مصنوعی هستند و بازار را رهبری می کنند.

با تمام این توضیحات، باید دید که شیوه های تجاری AMD چگونه پیش خواهد رفت و راه اندازی RDNA 4 چه تاثیری بر درآمد و جایگاه این شرکت خواهد داشت.

اتاق خبر سیلور شاپ

منبع: https://digiato.com/computers-hardware/is-amd-missing-golden-opportunity-to-beat-nvidia

.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.